Nieuwsbericht

Fouten bij de Wajong-aanvragen: wat ging er mis en wat nu?

Een gesprek bij UWV. Een vrouw zit aan een bureau. We zien de man met wie zij een gesprek heeft van achteren, zijn achterhoofd en schouder.
Rick Meinen

Bij UWV voeren we allerlei steekproeven uit om te kijken of processen goed lopen. Bijvoorbeeld voor mensen die een uitkering aanvragen. Vanaf 2020 blijkt er helaas onvoldoende onderzoek gedaan naar het aanvraagproces van de Wajong. We hebben daarom niet een compleet beeld van de kwaliteit. Om een beter beeld te hebben wordt er sinds september 2024 meer onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de besluiten in de Wajong. De eerste resultaten van dit onderzoek laten zien dat er in 9% van de gevallen fouten worden gemaakt, en dat is teveel. Gevonden fouten worden hersteld. Maar er is meer onderzoek nodig om precies duidelijk te krijgen wat er aan de hand is. Dit is wat we tot nu toe weten.

Wajong: wat is er gebeurd?

De kwaliteit van de aanvragen is in het verleden niet goed in de gaten gehouden, waardoor onder andere de administratie -het vastleggen van de stappen, alle informatie en de beslissingen in de aanvraag- mogelijk niet overal goed is gegaan. Daarom zijn we in september 2024 begonnen met een onderzoek, waarbij elke 2 maanden 300 willekeurige dossiers worden gecontroleerd. Er wordt gekeken of juist is vastgesteld dat iemand een Wajong-uitkering krijgt, of dat besluit goed is onderbouwd, en of het dossier volledig is. De resultaten van het eerste onderzoek zijn in januari 2025 gepresenteerd. Die steekproef laat zien dat 87 procent van de uitkeringen juist is vastgesteld. We constateerden fouten in 9 procent van de dossiers. Het gaat vooral om administratieve fouten die vaak geen gevolgen hebben voor de Wajong-beoordeling, maar die wij wel zien als onjuist. De fouten worden direct gecorrigeerd. Bij 4 procent van de dossiers is verder onderzoek nodig.


En nu?

We gaan door met het onderzoek waarbij we elke 2 maanden Wajong-dossiers controleren. Hoe langer het onderzoek loopt hoe beter het beeld wordt van de kwaliteit van het proces van Wajong-aanvragen. Zo kan bijvoorbeeld blijken dat er veelvoorkomende fouten zijn, die aangepakt moeten worden. Het is nu helaas nog te vroeg voor dit soort conclusies. Ook wordt in de tussentijd aan medewerkers van UWV gevraagd om uitgebreider verslag te doen van het proces en hun redenen voor bepaalde besluiten, zodat er duidelijker onderbouwd kan worden waarom er tot een bepaalde beslissing is gekomen.
 

Ik heb hulp nodig. Welke begeleiding biedt UWV?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Bel ons via 088 - 898 92 94. Of stuur een bericht via Mijn UWV.

Liever op een andere manier in contact komen, of heb je ondersteuning nodig in je contact?

Let op: de informatie op deze pagina kan verouderd zijn.
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl