In de zomer is er voor hoveniers Wijnand en Sem voldoende werk. Maar in de winter is er veel minder te doen. UWV bedacht een constructie die hen het hele jaar door voorziet van werk, zodat ze niet maanden zonder baan hoefden te zitten.
Wijnand: ‘Ik ben niet zo goed in stilzitten. Dus toen mijn werkgever bij hovenier Donker Groen me voorstelde om ’s winters – als hij geen werk voor me heeft – het ijs op te gaan bij Optisport, was ik direct nieuwsgierig. Het leek me wel spannend, zo’n nieuwe uitdaging. Het was weer eens wat anders.’
Twee banen die elkaar aanvullen
‘In het hoveniersvak ligt de piek in het voorjaar en de zomer. Snoeien, aanleggen, onderhoud; en dat op zeker zeventig locaties in Breda. We maken lange dagen, het is gebruikelijk dat je in de zomermaanden extra uren werkt, zodat je in de winter kunt compenseren. Als het sneeuwt kan het namelijk voorkomen dat je drie weken thuis zit. Daar ben ik niet zo van, ik maak liever mijn uren. Op de ijsbaan is juist de winter het hoogseizoen: daar is werk genoeg.’
Wat is een combinatiebaan?
Wanneer je verschillende banen combineert, spreek je van een combinatiebaan. Dat kan bij dezelfde werkgever, maar ook bij verschillende organisaties. Wijnand en Sem combineren twee seizoensbanen: zij werken ’s winters op de ijsbaan en in de zomer in het groen. Maar je kunt ook een baan in de ochtenduren combineren met een baan in de middaguren. Of een parttime doordeweekse baan met een weekendbaan. Voor jou als werknemer betekent een combinatiebaan meer inkomsten, meer afwisseling en een grotere baanzekerheid.
Eigen handtekening
‘Als ijsmeester richt ik me vooral op het dweilen. Om de anderhalf uur moet die baan weer netjes. IJsmeesters hebben allemaal hun eigen handtekening: ze doen het op hun eigen manier. Ik rij zo strak mogelijk op de boarding en probeer het ijs superglad te krijgen. Het mooiste vind ik om een aan gort getrapte ijsbaan zo te dweilen dat er ‘s middags baanrecords op kunnen worden gereden. Dat lukt steeds beter: in mijn laatste weekend werd mijn naam genoemd op het bord. Eer voor je werk!’
Afwisseling
‘Als ik een nadeel moet noemen van werken bij twee werkgevers, is het dat ik mijn collega’s van Donker Groen soms een halfjaar niet zie. Ik laat mijn projecten achter in het najaar; het is een totale verrassing wat ik in de lente terugvindt. Maar ik zie ook veel voordelen. Elk jaar twee kerstpakketten en twee chocoladeletters, haha. Maar vooral de afwisseling en de verscheidenheid aan collega’s. In het groen werken we buiten met allemaal mannen, doeners. Op de ijsbaan zijn veel meer jonge mensen, scholieren, studenten, het merendeel vrouwen: er is een heel ander cultuurtje.’
De ideale combinatie
‘Bij Donker Groen beginnen we in de ochtend al om half 7, op de ijsbaan draai ik meestal diensten van 4 uur ‘s middags tot middernacht. Ik ben een avondmens, dus ik vind het prettig om er in de winter niet iedere dag zo vroeg uit te hoeven. En met slecht weer heb ik op de overdekte ijsbaan een dak boven mijn hoofd: ook een fijne bijkomstigheid. In de zomer werk ik dan weer lekker buiten. Voor mij is deze combinatie ideaal!’
Wat zijn de voordelen van een combinatiebaan?
- Je hebt het hele jaar werkzekerheid: door twee banen te combineren, blijf je het hele jaar aan het werk en voorkom je inkomstenterugval in de ‘rustige’ maanden.
- Variatie in werk: het combineren van twee banen zorgt voor afwisseling: dit kan je motivatie en werkplezier vergroten.
- Verbreding van vaardigheden: een combinatiebaan geeft je de kans om in verschillende sectoren te werken en uiteenlopende vaardigheden te ontwikkelen.
- Netwerk uitbreiden: je ontmoet verschillende mensen in elke baan, wat je kansen op toekomstig werk kan vergroten en interessante nieuwe contacten kan opleveren.
Ook Sem werkt bij Donker Groen én bij Optisport
Sem: ‘Bij Donker Groen voel ik me als een vis in het water. Het is een heel energiek bedrijf, de mensen zijn goedgemutst. Na mijn eerste seizoen wilde ik liever niet vertrekken, maar er was te weinig werk. Toen kwam de mogelijkheid voorbij om het winterseizoen als ijsmeester aan de slag te gaan: daardoor kon ik toch aanblijven.’
Onmisbaar
‘Rijden op het ijs, dat doe je niet iedere dag. Ik heb eraan moeten wennen. Er is zelfs een moment geweest dat ik dacht dat het me niet ging lukken. Toen ging het ineens toch, en het tweede seizoen pakte ik het heel snel weer op en leek het alsof ik niet was weggeweest. Je moet tegen de kou kunnen en stevig in je schoenen staan, maar collega’s die van afwisseling houden zou ik deze combinatie zeker aanbevelen. Inmiddels krijgen we te horen dat we onmisbaar zijn. Dat voelt natuurlijk goed!’
Voorbeelden van combinatiebanen
- Onderwijsassistent en bso-medewerker
- Zorgmedewerker en mbo-docent
- Postbezorger en horeca-medewerker
- Sportschoolmedewerker en zelfstandig trainer
Ook geïnteresseerd in een combinatiebaan?
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl