Goede voornemens: zo houd je ze wél vol!

Januari is bij uitstek de maand van de goede voornemens. Maar wat is er in de tweede maand en de rest van het jaar nog over van deze mooie plannen? Weet je ze vol te houden of is het te lastig en heb je ze al overboord gegooid? Volgens webinar-specialiste Adisa Nekic is de WOOP-methode dé manier om de goede voornemens wél vol te houden.

 

De WOOP-methode

WOOP staat voor Wens, Opbrengst, Obstakel en Plan. Het idee achter deze methode? Adisa legt uit: ‘Het is belangrijk om bij elk doel dat je hebt een “als-dan-plan” te bedenken voor het moment waarop er een ”obstakel” in de weg zit. Een voornemen bedenken we meestal met ons verstand, maar we houden dan geen rekening met ons gevoel. Zo kan je in januari bedenken dat je graag wilt afvallen, maar daarbij denk je niet aan de verleidingen waar je dagelijks mee te maken krijgt. De WOOP-methode is zo effectief omdat je vooraf al een plan bedenkt bij de obstakels die je tegen gaat komen. Zo weet je direct wat je moet doen als je even een zwak moment hebt.’

Om een beeld te schetsen hoe de WOOP-methode jou kan helpen bij het behalen van jouw doelen, beschrijven we hieronder drie situaties. Zo krijg jij een idee hoe je met bepaalde (herkenbare) obstakels om kunt gaan en de goede voornemens kunt volhouden.

 

Situatie 1:

Stel, je hebt je voorgenomen om elke week twee sollicitaties de deur uit te sturen. Je weet dat dit je kans op een nieuwe baan vergroot, dus zorg je dat je op de hoogte blijft van alle interessante vacatures. Maar op het moment dat je op zoek gaat naar nieuwe vacatures, heb je geen zin om je er verder in te verdiepen. Laat staan om een brief te schrijven. Je laat je op dat moment meer sturen door je gevoel en het is ook lekker makkelijk om het te laten liggen. Adisa: ‘Een heel herkenbare situatie. Als je hier de WOOP-methode op toepast, is de “W” je wens om elke week twee sollicitaties de deur uit te sturen; de “O” is dat je de kans op een nieuwe baan vergroot, de volgende ”O” is dat je op dat moment geen zin hebt. Een voorbeeld van een “P” kan dan zijn: áls ik geen zin heb, dán maak ik het leuk door naar mijn favoriete muziek te luisteren en mezelf daarna te belonen met een kopje koffie of thee.’ 

 

Situatie 2:

‘Een tweede situatie kan zijn dat je graag iedere week minimaal een webinar wil volgen. De ”W” is dan de wens om iedere week een webinar te volgen. De “O” is dat je daardoor nieuwe dingen leert die je verder kunnen helpen bij jouw sollicitatieproces. Een voorbeeld van de tweede “O” kan zijn dat je vindt dat je op dat moment geen tijd hebt en besluit het later terug te kijken. De “P” in deze situatie kan zijn: áls ik geen tijd denk te hebben voor de webinar, dán zorg ik ervoor dat ik de webinar in mijn agenda zet en verder niets inplan. Bij het volgen van een live webinar is er namelijk interactie en kan ik direct vragen stellen, dat kan niet als ik het webinar terugkijk.’

 

Situatie 3:

‘Een derde situatie waarbij je de WOOP-methode goed kunt toepassen: je wilt graag iedere ochtend een rondje lopen. De “W is je wens om een half uurtje te lopen als je net wakker bent. De opbrengst is dat je de dag een stuk frisser begint, waardoor je uitgerust achter je laptop stapt. Je obstakel, de “O”, kan zijn dat het buiten koud is en het regent. Het klinkt misschien simpel, maar de “P” kan dan zijn dat je je warm aankleedt en een paraplu meeneemt. Het feit dat je er van tevoren over hebt nagedacht en je al een oplossing hebt bedacht, kan écht helpen op dat zwakke moment.’