Joost is facilitair medewerker. Arelys is administratief ‘agent’. Allebei werken ze bij Precall in Doetinchem. Precall is een familiebedrijf, opgericht door Gaby en Jelle Wichgers in 2006. Precall is een fullservice callcenter en werkt voor MKB en multinationals. Joost en Arelys vertellen over de weg naar deze job bij Precall en hoe belangrijk werk voor hen is.
Joost
Dit is Joost Helmink (34). Joost heeft ooit een psychose gehad en zit daardoor in de Wajong. Joost kan wel werken, maar hij kan niet goed tegen veel druk. Het is belangrijk dat zijn werkgever daar rekening mee houdt. Gelukkig heeft hij zo’n werkgever gevonden: Facilitaire Contactcenter Precall uit Doetinchem. Hij werkt daar nu 30 uur als facilitair medewerker en coördinator van de postkamer en heeft daarnaast nog een gedeeltelijke Wajong-uitkering.
Als medewerker bij Precall is Joost vooral bezig met facilitair en administratief werk. ‘Ik werk aan voorbereidende taken, zoals het archiveren van e-mails en het invullen van gegevens in diverse (mail)bestanden. Ik vind mijn werk echt superleuk en hoop dan ook dat mijn contract verlengd wordt. Ik zie mezelf hier nog veel langer blijven. En dan hoop ik dat ik iets meer de administratieve kant op kan gaan, dat is echt mijn ambitie.’
Joost heeft deze baan gevonden via een re-integratietraject bij UWV. Vanuit zijn vorige baan bij een woningbouwvereniging wist hij dat de facilitaire en administratieve kant hem ligt. Tijdens het re-integratietraject bij UWV stuitte zijn jobcoach op een vacature van Precall. Voordat Joost bij Precall begon, is hij gestopt met roken. Vooral naar aanleiding van de grote hoeveelheid kritiek die hij kreeg vanuit zijn vrienden en familie. ‘Ik dacht: laat ik maar stoppen, want straks loopt het nog verkeerd af. Ik ben blij dat ik dat gedaan heb, want anders had ik deze baan, denk ik, niet gekregen.’
Regelmatig heeft Joost gesprekken met zijn leidinggevende om te kijken hoe het gaat. ‘Wat hier heel fijn is, is dat de teamleiders echt de tijd nemen om nieuwe opdrachten goed uit te leggen. Ze houden echt rekening met me. Een beetje werkdruk vind ik fijn, maar het moet niet te veel worden. En dat gaat supergoed hier.’
Arelys
Dit is Arelys Alphenaar (43). Zij heeft scoliose (een kromgegroeide ruggenwervel) en is slechthorend. Arelys heeft een WIA-uitkering. En ze wil daarnaast graag werken. ‘Met handen en voeten heb ik altijd alles aangepakt. Ik wil dingen bereiken, niet thuiszitten’. Arelys werkt nu, net als Joost, bij telemarketingbedrijf Precall.
Arelys is bij Precall administratief ‘agent’. Dat betekent dat ze zich vooral bezighoudt met administratieve taken, die vooral betrekking hebben op het verloop van het aankoopproces van klanten. ‘Bij een Contactcenter denkt iedereen natuurlijk meteen aan de telefoon. Door mijn slechthorendheid is dat voor mij geen optie. Maar er zijn genoeg werkzaamheden die ik kan doen zonder daadwerkelijk aan de telefoon te hangen. Ik werk onder meer de post en inkomende mailtjes weg en houd me bezig met het bijhouden en regelen van bestellingen, nazendingen, klantbehoud en opzeggingen.’
Arelys heeft bij veel verschillende bedrijven gesolliciteerd, maar het wilde niet lukken. Eén keer was ze bijna aangenomen, maar toen het bedrijf hoorde over haar beperking was het gelijk klaar. ‘Ik werd bang om te praten over mijn beperking.’ Ze kreeg hulp van UWV, onder meer door een sollicitatietraining. Tijdens zo’n training leer je bijvoorbeeld waar je op moet letten in je sollicitatiebrief, hoe je je zenuwen in bedwang moet houden en hoe je jezelf het goed presenteert tijdens een sollicitatiegesprek. ‘Ik ben al vaak geholpen met solliciteren, zonder succes en had dus weinig vertrouwen dat het deze keer wel zou lukken.’ Ze had het mis. Door de sollicitatietraining kwam Arelys terecht bij Precall. ‘Toen ik mocht terugkomen voor een tweede gesprek, kreeg ik zoveel vertrouwen!’
Arelys is blij met haar werk bij Precall. ‘Als ik binnenkom, lacht iedereen naar me. Het is fijn om hier te werken, met al deze mensen om me heen. Als je zeker bent van jezelf en een kans krijgt, moet je alles op alles zetten om dat te bereiken. En dat doe ik hier, elke dag weer. Ik daag mezelf uit om alles zo goed en snel mogelijk af te krijgen.’
Jelle
Jelle Wichgers is eigenaar van Precall. ‘Het was voor ons lastig om de juiste kandidaten voor bepaalde functies te vinden. We zijn daarom functies gaan opsplitsen. Dus meerdere functies creëren met duidelijke taken en rollen, waardoor we gerichter konden zoeken. En met succes!’ Zowel Joost als Arelys werken in zo’n ‘gesplitste’ functie. ‘Zij hebben beiden geen volledige functionele capaciteit, maar er zijn voldoende werkzaamheden waar ze wél goed in zijn. Het is mooi om mensen op deze manier te kunnen helpen en mensen te zien opbloeien.’
UWV heeft Joost en Arelys bij Precall aangedragen. ‘Om het ijs te breken, waren de sollicitatiegesprekken met zijn drieën: de contactpersoon vanuit UWV, één van ons en Joost en Arelys zelf. Verder is het belangrijk om je mensen de juiste aandacht te geven, want iemand voelt zich sneller thuis als je aandacht geeft.’
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl