Nieuwsbericht

Veelgestelde vragen over de fouten in de berekening van WIA-uitkeringen

Mensen in thuissituatie
Rick Meinen

In de periode van 1 januari 2020 tot 1 september 2024 zijn er te veel fouten gemaakt met de berekeningen van WIA-uitkeringen. Mensen die (tijdelijk) arbeidsongeschikt zijn, kregen daardoor mogelijk te veel of te weinig uitkering. Ontvang jij een WIA-uitkering en wil je weten of er bij jou fouten zijn gemaakt? Of ben je benieuwd wat er nu gaat gebeuren? Hier lees je wat we tot nu toe weten.

WIA: wat is er gebeurd?

Tussen 2020 en 2024 zijn er bij WIA-aanvragen fouten gemaakt in de berekening van het dagloon, waardoor de hoogte van een groot deel van de uitkeringen niet klopt. We gaan daarom tussen de 25.000 en 50.000 uitkeringen van de in totaal 200.000 verstrekte uitkeringen handmatig controleren op fouten. 

De berekening van het dagloon, dat voor een deel de hoogte van een uitkering bepaalt, is een erg ingewikkelde berekening. Het gaat hierbij bijvoorbeeld over de berekening van het bedrag dat iemand verdiende in de periode voordat degene ziek werd. Deze berekening wordt steeds ingewikkelder als er bijvoorbeeld uitzonderingen of bijzonderheden bij komen kijken.

In de periode waarin de fouten zijn gemaakt kwamen er zaken samen die ervoor zorgden dat dit bij veel aanvragen mis is gegaan. Om achterstanden bij WIA-aanvragen weg te werken en de lange wachttijden op te lossen hebben we geprobeerd snel mensen aan te nemen en op te leiden om het werk op te pakken. Door minder tijd te nemen voor controles kon het gebeuren dat er meer fouten gemaakt werden. Door corona werkten we daarbij veel thuis en was er ook minder begeleiding, controle en sturing.

 

Wat betekent dit voor mij als WIA-ontvanger?

Er zijn meerdere situaties mogelijk:

  • Je hebt te veel WIA-uitkering ontvangen. Het bedrag dat je maandelijks ontvangt, wordt aangepast. Ons uitgangspunt is dat je niet hoeft terug te betalen als wij een fout hebben gemaakt, tenzij er heel goede redenen zijn om aan te nemen dat iemand had kunnen weten dat de uitkering onterecht is.
  • Je hebt te weinig WIA-uitkering ontvangen. Je krijgt het verschil zo snel mogelijk van ons terug en het bedrag dat je maandelijks ontvangt wordt aangepast.
  • Er zijn geen fouten in je berekening gemaakt. Er verandert niets.

Ik heb hulp nodig. Welke begeleiding biedt UWV?

Als je meer of minder uitkering hebt ontvangen dan waar je recht op had, kan dit invloed hebben op andere aspecten van je leven. Zoals de hoogte van toeslagen, je woonsituatie of belastingen.

Heb je vragen over jouw WIA-uitkering? Of heb je persoonlijke hulp nodig bij jouw financiële situatie? We bieden daarvoor verschillende mogelijkheden aan.

  • Een vast contactpersoon
    Je kunt een vast contactpersoon krijgen. Bij deze contactpersoon kun je terecht met al je vragen en voor informatie over de voortgang.
     
  • De Cliëntondersteuner
    De Cliëntondersteuner is er voor je als je er zelf niet uitkomt. En als je door de situatie moeite hebt om in je basisbehoeften te voorzien.
     
  • Juridische en financiële hulp
    We bieden op maat gemaakte ondersteuning op juridisch, financieel en fiscaal gebied. Wil je bij een aanpassing van je WIA-uitkering hulp van buiten UWV? Dan kun je daarover afspraken maken met UWV. Ook over de eventuele kosten daarvan.
     
  • Team Geldzorgen
    Team Geldzorgen staat klaar om je te helpen als je geldzorgen hebt. Het team kan noodsituaties oplossen en je doorverwijzen naar de juiste instanties voor hulp bij financiële situaties.

Wil je weten welke soort hulp het beste past bij jouw situatie?

Heb je nog vragen?

We zijn nog hard bezig met het in kaart brengen van het probleem en de oplossingen. Op uwv.nl vind je altijd de laatste informatie.

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Of wil je gebruikmaken van de persoonlijke hulp die we aanbieden? Bel ons via 088 - 898 92 94. Of stuur ons een bericht via Mijn UWV.

Let op: de informatie op deze pagina kan verouderd zijn.
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl