Column Ard: Thuiswerken in coronatijd

Ard van Oosten is 53 jaar. Hij werkt als psychiater, bedrijfskundige en onderzoeker. Zijn onderzoek gaat over ‘Arbeid als medicijn’: Werk kan bijdragen aan gezondheid en herstel, maar kan ook de oorzaak zijn van het ontstaan en verergeren van psychische klachten. In zijn eerste bijdrage vergelijkt hij zijn eigen thuiswerksituatie met mensen die kampen met psychische problemen en schulden.

Ard van Oosten

Ik zit in een zoommeeting en hoor onze hond naar boven komen. Hij snuffelt rond op de overloop en duwt met zijn snuit tegen de deur. De deur blijft dicht. Met zijn poot begint hij aan de deur te krabben. Het krabben van onze vriendelijke viervoeter gaat over in een steeds luider schrapen. Het doordringende geluid mengt zich in ons zoomgesprek. ‘Ik moet echt even onze hond binnenlaten’, zeg ik met enig ongemak in mijn stem. Ik laat de kleine doordrammer snel binnen en we kunnen weer verder.

 

Voor mij is thuiswerken een verademing. Het scheelt me veel reistijd en reiskosten en ik kan mensen op afstand helpen op een manier die ik eerder niet voor mogelijk hield. Ik heb makkelijk praten. Ik heb een eigen werkkamer en beschik over mijn eigen laptop en als ik een andere printer nodig heb, of mijn beeldscherm voldoet niet meer, dan kan ik direct een nieuwe kopen.
 

Maar wat doe je als met veel meer rekening moet houden? Als je ook nog de zorg hebt voor schoolgaande kinderen? Wat doe je als één van je kinderen een puberende peuter is die de vloer aanveegt met al jouw goede bedoelingen en strakke planning? En wat als je in die situatie maar over één kamer en één computer beschikt terwijl de anderen ook een computer nodig hebben? Wat doe je als je daarnaast schulden hebt? En wat doe je ten slotte als je naast de dagelijkse beslommeringen worstelt met psychische problemen?

 

Mijn tips voor thuiswerken:

 

  • Zorg voor regelmaat en structuur door op een normale tijd op te staan en te gaan slapen, te douchen en je aan te kleden.
  • Eet en drink op vaste momenten.
  • Houd vaste werktijden aan: werk volgens je eigen kantoortijden en stop op tijd zodat je niet het gevoel hebt dat het werk nooit ophoudt.
  • Stem je werktijden overdag af op activiteiten met je gezin (bijv. samen ontbijten en lunchen)
  • Plan tijd tussendoor om even met je kinderen te spelen.
  • Maak een werkplanning, stel doelen voor de dag, houd je er zoveel mogelijk aan en neem regelmatig pauze.

 

Inmiddels start mijn volgende zoommeeting. Ik zie de mond van mijn collega bewegen maar er komt geen geluid uit. ‘Jouw microfoon staat nog uit’, zeg ik met een iets te luide stem. ‘Je moet even op de mute knop drukken.’