De 9 meestgestelde vragen over de WIA (en de antwoorden)
Wordt een inkomen gekort op de WIA? Wanneer moet je wijzigingen doorgeven? En hoe doe je dat dan? UWV krijgt jaarlijks duizenden vragen over de WIA. De redactie zet de top 9 van meestgestelde vragen over de WIA voor je op een rij. Handig!
1. Wanneer moet ik het WIA-aanvraagformulier opsturen?
Doe de aanvraag voor de WIA-uitkering uiterlijk in de 93e week (ongeveer 1 jaar en 9 maanden) dat je ziek bent. Dit staat ook in de brief die je in de 88e week hebt ontvangen van UWV. Is je aanvraag te laat, dan krijg je later of tijdelijk minder uitkering. Is de te late aanvraag de schuld van je werkgever? Dan betaalt je werkgever je loon langer door. Als je werkgever eigenrisicodrager voor de Ziektewet is, moet de werkgever de Ziektewet-uitkering langer doorbetalen. Je krijgt dan nog geen WIA-uitkering.
Voor meer informatie over hoe je een WIA-uitkering aanvraagt en waar je het formulier kunt vinden, kijk je op de website van UWV.
2. Wat gebeurt er met mijn WIA-aanvraag?
Je krijgt van UWV per post een ontvangstbevestiging als je aanvraag binnen is. UWV kijkt of je aanvraag compleet is. Als er nog vragen zijn of stukken ontbreken, dan neemt UWV contact met je op. Je ontvangt een uitnodiging voor een gesprek met de verzekeringsarts. Als de verzekeringsarts mogelijkheden ziet om te werken krijg je ook een gesprek met de arbeidsdeskundige.
UWV zet met Ik ben ziek (WIA-uitkering) de vervolgstappen voor je op een rij. Bekijk ook het schema Wat gebeurt er na mijn WIA-aanvraag? (pdf, 4 MB). Je ziet hier in 1 beeld wat je kunt verwachten: van de WIA-aanvraag tot de beslissing over je WIA-aanvraag, en het gesprek over je re-integratie.
Als na je WIA-aanvraag blijkt dat jij en je werkgever niet voldoende aan de re-integratie hebben gedaan, dan blijf je werken aan je re-integratie. Je werkgever betaalt je loon door en je krijgt ook geen uitkering.
3. Wanneer krijg ik mijn WIA-uitkering betaald?
Bekijk alle betaaldata van je WIA-uitkering op de website van UWV. Meestal is dit zo rond de 23e van de maand. Het vakantiegeld wordt uitgekeerd in mei. Een mogelijke nabetaling staat binnen 10 dagen na de beslissing op je rekening. Het kan wel 3 werkdagen duren voordat een betaling van UWV door je bank is bijgeschreven op je rekening.
4. Welke inkomsten kunnen gevolgen hebben voor de hoogte, het recht of de duur van mijn WIA-uitkering?
Loon, flexpensioen, freelancevergoedingen en een andere UWV-uitkering (zoals een WW-uitkering) kunnen van invloed zijn. Doe je vrijwilligerswerk? Bekijk dan hoeveel vergoeding voor vrijwilligerswerk je hiervoor per jaar mag krijgen op de website van UWV.
5. Mijn gezondheidssituatie verandert. Moet ik dit doorgeven aan UWV?
Verbetert of verslechtert je gezondheid? Word je voor behandeling opgenomen? Vul het formulier Vragen over uw gezondheid in en stuur het naar UWV. Binnen 2 weken krijg je een ontvangstbevestiging. UWV kan contact opnemen voor meer informatie of je uitnodigen voor een gesprek met een verzekeringsarts of arbeidsdeskundige.
Ook wijzigingen in je persoonlijke situatie of je werk en inkomen moet je aan UWV doorgeven. Doe dit binnen 1 week. Bijvoorbeeld als je gaat samenwonen, je rekeningnummer verandert, je meer of minder gaat werken, of wanneer je start als zelfstandige.
6. Kan ik een afspraak met de verzekeringsarts of arbeidsdeskundige afzeggen of verzetten?
Een afspraak met een verzekeringsarts of arbeidsdeskundige is verplicht. Heb je geen geldige reden of kom je niet op je afspraak? Dan kan dit gevolgen hebben voor je uitkering. Alleen met een geldige reden kun je een afspraak verzetten. Doe dit zo vroeg mogelijk, anders bestaat de kans dat de aanvraag van je uitkering onnodig wordt vertraagd.
- Een afspraak met de verzekeringsarts of arbeidsdeskundige verzet je door contact op te nemen met UWV Telefoon via 088 - 898 92 94*.
- Heb je met een arbeidsdeskundige of adviseur werk een afspraak over de begeleiding naar werk? Dan wijzig je die afspraak door een bericht te sturen via de Werkmap. Maak je nog geen gebruik van de Werkmap? Neem dan contact op met UWV Telefoon via 088 - 898 92 94*.
*Belkosten tegen een lokaal tarief en afhankelijk van je telefoonaanbieder. Bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur. Houd als je belt je 9-cijferige burgerservicenummer (BSN) bij de hand.
7. Ik krijg een loonaanvullingsregeling (LAU). Wat wordt mijn maandelijkse inkomen?
UWV bekijkt de hoogte van je inkomsten en het loon dat je nog kunt verdienen. Raadpleeg de rekenhulpen voor een indicatie.
Ligt je inkomen beneden het sociaal minimum? Dan kun je een toeslag aanvragen.
8. Ik kan niet rondkomen. Kan ik een toeslag aanvragen?
Ligt je inkomen beneden het sociaal minimum? Dan kun je een toeslag aanvragen. Je inkomen wordt dan aangevuld tot het sociaal minimum. Bij de aanvraag worden alle inkomsten uit werk, (pre)pensioen, studiefinanciering of een uitkering van UWV van jou en je eventuele partner of gelijkgestelde persoon meegenomen. Je eigen vermogen telt niet mee. Een toeslag kan met maximaal 1 jaar terugwerkende kracht worden toegekend. Informeer ook bij de gemeente en de Belastingdienst naar regelingen waarmee jij je inkomen kunt aanvullen.
Misschien kom je ook in aanmerking voor de energietoeslag.
9. Hoe pas ik de loonheffingskorting toe?
Met loonheffingskorting betaal je minder belasting en premies volksverzekeringen. Je kunt bij je WIA-aanvraag de korting toepassen op je uitkering of op inkomsten uit werk. Ontvang je loon én een uitkering? Kijk dan op de website van de Belastingdienst. UWV kan je geen advies geven over hoe je het beste de loonheffingskorting kunt toepassen. Dat is afhankelijk van je situatie en de Belastingdienst heeft meer inzicht in jouw gegevens.
Heb je na het lezen van dit artikel nog een vraag over de WIA-uitkering?
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl