UWV helpt mensen met schulden: ‘Je ziet vaak door de bomen het bos niet meer'

Hoe kan UWV cliënten bijstaan die schulden hebben? UWW traint medewerkers die contact hebben met cliënten om mensen met schuldenproblematiek te herkennen en - met hun toestemming - te verwijzen naar gespecialiseerde collega’s. Die brengen de situatie van de cliënt in kaart, benaderen en helpen hen verder.

Beeld van een vrouw die een rekening per post heeft ontvangen.
Beeld van een vrouw die een rekening per post heeft ontvangen.

Esther Dellebeke, manager van het UWV-team met specialistische kennis over geldproblemen, ziet in dat schulden een groeiend probleem zijn. ‘Zeker in een tijd waarin de boodschappen, benzine en de energierekening zoveel duurder zijn, merken we een forse toename van mensen met schulden. En we zien ook hun behoefte om geholpen te worden.’

 

Opgeleid om schulden te signaleren

Mensen met een uitkering hebben vaker schulden dan mensen met betaald werk. Uit onderzoek blijkt dat 8 tot 15 procent van alle UWV-cliënten betalingsachterstanden hebben – van de 1,2 miljoen die UWV van een uitkering voorziet een aanzienlijke groep.

 

Schulden zijn nog steeds taboe

Esther: ‘Mensen met schulden zien vaak door de bomen het bos niet meer. Sommigen openen hun post niet meer, bang voor alwéér een nota of vordering. Of ze verschijnen niet bij sollicitaties omdat ze de benzine of het treinkaartje eenvoudigweg niet kunnen betalen.‘ De Rijksoverheid wil mensen met problematische schulden beter en sneller helpen. Schuldhulpverlening is een wettelijke taak van de gemeenten, die zij uitvoeren door samen te werken met maatschappelijke- en uitvoeringsorganisaties, waaronder UWV. Esther legt uit: ‘Schulden maken mensen intens verdrietig, agressief of onverschillig. Of zelfs suïcidaal. Schulden leiden tot diepe emoties want ze beheersen het bestaan van mensen. Elke minuut van de dag. Maar erover praten is vaak nog een taboe.’

 

'Vaak vragen mensen met schulden een voorschot of het eerder uitbetalen van vakantiegeld aan. Als dat een patroon wordt, weet je dat er iets aan de hand is.'

 

Patroon herkennen

‘Cliënten geven’, vervolgt Esther, ‘zelf niet aan dat ze financiële problemen hebben. Vaak geven ze wel signalen af die daar op kunnen wijzen. Mensen met schulden vragen bijvoorbeeld vaker om een voorschot of het eerder uitbetalen van vakantiegeld. Als je daar een patroon in herkent, kan er iets aan de hand zijn. Een medewerker kan dan toetsen of de opgevangen signalen te maken hebben met financiële problematiek en aangeven dat er binnen UWV collega’s zijn met specialistische kennis over deze problematiek.’

 

Gevolgen van de inflatie

Soms, zegt Esther, is er sprake van een schrijnend geval. Een meneer bijvoorbeeld die schulden had, maar te trots was om een beroep te doen op de gemeentelijke schuldhulpverlening. ‘Hij had het zelf tot in de puntjes geregeld. Hij hield elke maand twee euro over en zijn schulden liepen langzaam maar zeker terug. Tot het moment dat de inflatie hard toesloeg. Nu is hij alsnog het schuldsaneringstraject ingegaan. Daar konden wij hem gelukkig direct bij helpen.’

Kan jij ook hulp gebruiken bij je geldzaken?

Vooral met de inflatie van nu kan het lastig zijn rond te komen. UWV helpt je de juiste oplossing te vinden.