Interview

Hoe je als werkgever werkgeluk kunt stimuleren

'Werkgevers weten vaak niet dat zij zoveel invloed hebben op werkgeluk'

Als werkgever heb je veel baat bij het vergroten van werkgeluk. Maar hoe pak je dat aan? Beleidsadviseur MVO Anushka Rutten legt in haar workshops over werkgeluk aan werkgevers uit wat zij binnen hun bedrijf met werkgeluk kunnen en waarom ze dat zouden moeten doen.

Wat is werkgeluk eigenlijk?

‘Als je die vraag aan tien mensen stelt, dan krijg je tien verschillende antwoorden. Dat betekent dat werkgeluk persoonsgebonden is, maar wetenschappers vinden het altijd fijn om zulke termen te concretiseren. Er is dus wel een soort algemene omschrijving van werkgeluk. Die definitie komt erop neer dat je werkgeluk ervaart als je positieve emoties ervaart in je werk, voldoening voelt door het groeien en benutten van je eigen talent en het gevoel hebt dat je kunt bijdragen aan een hoger doel.’

 

Welke rol hebben werkgevers in het werkgeluk van medewerkers?

‘Een belangrijke rol. Je ziet dat er op dit moment veel aandacht is voor werkgeluk gericht op medewerkers. Dat is goed, want je bent als medewerker voor een deel zelf verantwoordelijk voor je werkgeluk. Maar it takes two to tango, wat ook geldt voor werkgeluk. Ik vind dus dat de werkgever ook voor de helft verantwoordelijk is voor werkgeluk. Omdat werkgeluk zo persoonlijk is, is het voor een werkgever wel een uitdaging om daarmee aan de slag te gaan.’

 

Waarom is het belangrijk om als werkgever aandacht te besteden aan werkgeluk?

‘Je werknemers zijn je menselijk kapitaal. Als ondernemer is het belangrijk dat je goed voor je kapitaal zorgt, want dan functioneert het ’t beste. Medewerkers die werkgeluk ervaren, hebben minder stress. Dat zorgt voor minder verzuim, minder burnouts, minder verloop en meer optimisme, creativiteit en geluk. Als medewerkers goed in hun vel zitten, dan stralen ze dat ook uit. Ze floreren, waardoor ze net een stapje harder gaan lopen. Dat merken niet alleen andere collega’s, maar ook je klanten. Niet alleen de productiviteit, effectiviteit en omzet van je organisatie zal daardoor omhooggaan, ook de klanttevredenheid zal stijgen.’

'Ik hoor vaak dat werkgevers niet weten dat zij zoveel invloed hebben op werkgeluk'

Wat kunnen werkgevers doen om het werkgeluk van medewerkers te vergroten?

‘Er zijn verschillende factoren waarmee je aan de slag kunt gaan. Ten eerste vinden mensen het prettig om in een organisatie te werken waar ze trots op zijn en die een hoger doel dient. Zorg er dus voor dat je niet alleen op papier een mooi verhaal hebt, maar laat dat ook doorstromen in de cultuur op de werkvloer. Daarnaast zijn energiegevende werkplekken belangrijk: ruimtes waar je prettig kunt vergaderen, zelf de mogelijkheid hebt om het licht anders in te stellen en je af en toe kunt terugtrekken. Tot slot is autonomie voor werknemers ook heel belangrijk, dus geef mensen de ruimte om zelf hun eigen keuzes te maken.’

Werkgeluk vergroten kan ook via de aanpak van Positieve Gezondheid. Huisarts Machteld Huber ontwikkelde dit concept en legt uit.

Wat valt je op tijdens de workshops werkgeluk die jij aan werkgevers geeft?

‘Ik hoor vaak dat werkgevers niet weten dat zij zoveel invloed hebben op werkgeluk. Dat is iets waar ze zelden bij stilstaan, omdat werkgeluk in hun hoofd iets is wat bij de medewerkers zelf ligt. Mijn doel is om bewustwording te creëren, zodat werkgevers binnen hun eigen organisatie met dit thema aan de slag gaan. Ik heb de indruk dat hier veel vervolg aan wordt gegeven. Werkgeluk werd vaak gezien als iets voor hobbyclubjes, maar uit wetenschappelijke onderzoeken blijkt steeds duidelijker dat werkgeluk voor alle partijen loont. Ik merk dat het onderwerp daardoor breder wordt gedragen. De groep werkgevers die ‘iets’ wil doen met werkgeluk wordt groter.’

 

Welke stappen kun je als werkgever zetten als je niet zo ruim in je tijd en geld zit?

‘Het kost in principe geen geld, want we zijn de fase voorbij dat we dachten dat je met een fruitmand in de kantine of bootcamplessen werkgeluk kon realiseren. Tijd kost het wel, maar je hoeft niet per een heel proces te doorlopen. Je kunt als werkgever al heel veel bereiken door simpelweg het gesprek met je werknemers aan te gaan en te vragen: waar sta je nu? Je bent ooit bij ons gaan werken, waarom was dat? Waar gaat je hart sneller van kloppen in je werk? En hoe kunnen wij daarbij helpen? Werkgeluk is vooral een kwestie van onderhoud, je waardering uitspreken en mensen laten doen waar ze goed in zijn, zodat ze zich nuttig voelen.’

Meer over werkgeluk

Wat is de waarde van werk, voor zowel werkgevers als werknemers?

Hoe is werken veranderd wat moeten werkgevers doen om hun personeel gelukkig te houden? Filosoof en schrijver Bas Haring deelt vijf inzichten over werk en geluk.

Let op: de informatie op deze pagina kan verouderd zijn.
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl