Interview

Bij Kersten Hulpmiddelen krijgt iedereen een kans

In 2004 werd hulpmiddelenleverancier Kersten benaderd door de gemeente. Er was iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt, die toch graag weer aan het werk zou willen. ‘Zouden jullie hem een kans willen geven?’, was de vraag. En dat gebeurde. De man ging bij Kersten aan de slag. ‘Dat was een vanzelfsprekende keuze’, legt Frank van Rens uit. ‘Als je als bedrijf faciliteert dat mensen mobiel blijven en meedoen in de samenleving door rolstoelen en andere hulpmiddelen te leveren, waarom zou je dat als werkgever dan niet ook doen?’

Frank is nu zo’n zeven jaar in dienst bij Kersten als adviseur M&O, oftewel HR-adviseur. In die rol ziet hij dagelijks hoe het bedrijf omgaat met werknemers. En dat gaat veel verder dan alleen het invullen van vacatures.

Die medewerker die in 2004 werd aangenomen, Jos, werkt er meer dan twintig jaar later nog steeds. Het was het begin van een ontwikkeling waarbij Kersten Hulpmiddelen sociale betrokkenheid steeds meer onderdeel maakte van de bedrijfsvoering.

Geduld

Daar komen praktische vragen bij kijken. Hoe begeleid je iemand die lange tijd niet heeft gewerkt? ‘We hebben bijvoorbeeld een jonge vrouw in dienst die zeven jaar thuis had gezeten door omstandigheden’, vertelt Frank. ‘Je wilt een kans bieden, maar je kunt niet verwachten dat iemand die zo lang niet heeft gewerkt meteen veertig uur per week aan de bak gaat.’

De oplossing bleek het loslaten van standaard-verwachtingen en geduld. ‘We kijken bij iedereen naar wat de persoon nodig heeft, en naar hoe wij dat vervolgens kunnen faciliteren. We bouwen de taken geleidelijk op en breiden de werkuren stapsgewijs uit. De belastbaarheid moet eerst toenemen voordat mensen weer volledig aan het werk kunnen.’

De samenwerking met UWV brengt praktische ondersteuning. ‘UWV kijkt mee naar mogelijkheden, zowel voor kandidaten als voor ons als werkgever’, legt Frank uit. Die samenwerking betekent: proefplaatsingen van twee maanden waarbij kandidaten hun uitkering behouden, en loonkostensubsidies als er extra begeleiding nodig is. ‘Het kan zijn dat iemand iets langzamer is of extra uitleg nodig heeft.’  

Portret van Frank van Rens en Dirk Steenbergen-2

Sociale betrokkenheid

Wat als één initiatief begon, werd een structureel onderdeel van het bedrijf. ‘Op het moment dat wij als organisatie groeien en een nieuwe vestiging openen, denk ik meteen: hoe kunnen we in die omgeving invulling geven aan sociale betrokkenheid?’, zegt Frank. ‘Bij uitbreiding kijkt Kersten dus altijd naar mogelijkheden voor mensen die aan de zijlijn staan.’

Laatst zijn er bijvoorbeeld twee monteurs ingestroomd via een spoor 2-traject, waarbij werknemers re-integreren bij een andere werkgever dan waar ze werkten toen ze ziek werden. Beide monteurs werken parttime. ‘De vestigingsmanager zegt: of het nu twee parttimers zijn of één fulltime medewerker, dat maakt mij niet uit. Ik weet wat ik aan ze heb. Ik weet dat ze goed werk leveren.’  

Nog meer voldoening

‘Als je een reguliere vacature invult, geeft dat voldoening’, zegt Frank. ‘Maar als je een vacature kunt invullen met iemand die afstand heeft tot de arbeidsmarkt, geeft dat nóg meer voldoening. Je zorgt ervoor dat iemand weer mee kan doen.’

Die voldoening komt niet alleen van de successen. Ook als een werkervaringstraject niet tot een vast contract leidt, is er winst. ‘Je helpt iemand een stukje op weg. Door zo’n traject krijg je ook inzicht in wat er niet bij je past. Misschien leert diegene dat een baan als monteur niet gaat lukken, en dat er gezocht moet worden naar een andere passende baan.  

‘Als je als bedrijf faciliteert dat mensen mobiel blijven en meedoen in de samenleving, waarom zou je dat als werkgever niet ook doen?’

Frank heeft geleerd dat eerlijkheid daarin noodzakelijk is. ‘Je kunt mensen geen gouden bergen beloven. Op het moment dat iemand onevenredig veel begeleiding nodig heeft, moeten we daar reëel in zijn.’ Die eerlijkheid voorkomt teleurstellingen. ‘Als je na een jaar alsnog tot de conclusie komt dat het niet passend is, is dat veel schadelijker voor het zelfbeeld van die medewerker.’

Win-winsituatie

Sociaal ondernemen is volgens Frank een logische keuze: ‘Kijk vooral naar de mogelijkheden. Er zitten zoveel mensen met potentieel thuis die om wat voor reden dan ook aan de kant staan. Op het moment dat je het gesprek aangaat over wat wél mogelijk is, kun je aan de ene kant zorgen dat je vacatures ingevuld krijgt, en aan de andere kant iets bijdragen aan het leven van een ander.’

Voor werkgevers die twijfelen, is zijn advies duidelijk: ‘Neem contact op met UWV en ga kijken wat de mogelijkheden zijn. Het heeft voordelen vanuit maatschappelijk oogpunt en vanuit zakelijk perspectief.’ 

Let op: de informatie op deze pagina kan verouderd zijn.
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl