Lieke begeleidt nu zelf cliënten na opleiding tot ervaringsdeskundige

Nadat ze 5 jaar geleden de diagnose autisme kreeg, viel er voor Lieke (30) veel op zijn plek. Ze probeerde zich altijd aan te passen aan de maatschappij, maar nu leeft ze op haar eigen tempo. Naast haar Wajong-uitkering rondde ze succesvol een opleiding tot ervaringsdeskundige af. Nu werkt ze met veel passie in de jeugdhulp. 

Meedoen aan de maatschappij

Lieke probeert al haar hele leven om mee te komen. Dat was hard werken. Naar school gaan, afspreken met vrienden, werken. Het kost haar veel meer energie dan anderen. ‘Sinds de diagnose autisme vind ik het belangrijk om me nuttig te voelen. Dat gevoel heb ik steeds meer na mijn opleiding tot ervaringsdeskundige. Het gevoel dat ik meedoe en bij kan dragen aan de maatschappij. Maar wel op een manier die ik volhoud en waarbij ik geen klachten krijg. Door mijn autisme heb ik bijvoorbeeld eerder last van stress als ik te veel prikkels krijg. Soms ben ik nog steeds zoekende naar het juiste tempo. Alleen nu word ik, net als anderen, vaak wakker met zin in de dag. En ga ik naar bed met een voldaan gevoel. Daar draagt mijn werk als ervaringsdeskundige echt aan bij.' 

 

‘Het is niet de bedoeling dat je een ander schade toebrengt met jouw eigen pijn, dus je leert wat je wel en niet kunt delen met een cliënt’

 

Leren wat te delen met cliënten

Naast haar Wajong-uitkering kreeg ze van UWV financiële hulp om de opleiding tot ervaringsdeskundige te volgen: ‘Ik had er superveel zin in. Op de opleiding tot ervaringsdeskundige zit je in een kleine groep. Zo heeft iedereen de ruimte om dingen te delen: je moet echt iets van jezelf laten zien. Dat moet ook wel, want dat wordt je toekomstige werk. Het is niet de bedoeling dat je een ander schade toebrengt met jouw eigen pijn, dus je leert wat je wel en niet kunt delen met een cliënt. Je kijkt met een helicopterview naar je eigen ervaringen. Zo begeleid je cliënten beter.’

Wat is een leerwerktraject?

Als je een Wajong-uitkering krijgt, kan een leerwerktraject interessant zijn. Tijdens zo’n traject leer je op je opleiding en werk je tegelijk op een leerwerkplek. Je werkt dan een aantal dagen per week en gaat een paar dagen per week naar school. Je kunt voor meer informatie over de mogelijkheden terecht bij een leerwerkloket.

Groeien als ervaringsdeskundige

Tijdens de opleiding tot ervaringsdeskundige had Lieke een leerwerkplek bij Kenter Jeugdhulp. Inmiddels is ze daar vast in dienst. ‘Toen ik aan de opleiding begon, wilde ik het liefst meer leren en me nog meer verdiepen in hoe ik het beste cliënten kon helpen. Maar ik kwam erachter dat de verdieping voor mij in het werk zelf zat. Omdat het een leerwerktraject was, begon ik meteen als ervaringsdeskundige bij Kenter. Daar ben ik echt gegroeid als mens. Je leert jezelf steeds beter kennen en dat helpt weer om anderen verder te helpen. Dat geeft rust en zelfvertrouwen, hierdoor sta ik steeds steviger in m’n schoenen.’

Wat is een leerwerktraject?

Als je een Wajong-uitkering krijgt, kan een leerwerktraject interessant zijn. Tijdens zo’n traject leer je op je opleiding en werk je tegelijk op een leerwerkplek. Je werkt dan een aantal dagen per week en gaat een paar dagen per week naar school. Je kunt voor meer informatie over de mogelijkheden terecht bij een leerwerkloket.

Boost voor zelfbeeld door werk

‘Werk doen dat ik écht leuk vind, zoals cliënten begeleiden, zorgt ervoor dat ik me waardevol voel. Dat geeft m’n zelfbeeld een boost. Natuurlijk is het af en toe zoeken naar balans. Als ik merk dat ik bijna overprikkeld ben, ga ik een rondje wandelen. Of kies ik ervoor om niet in de kantine, maar juist alleen te lunchen. Zolang ik naar mezelf luister gaat het goed, ik zie mezelf hier in de toekomst nog werken. Ik hoop dat ik mijn cliënten steeds meer kan bijstaan en de stereotypering rondom autisme kan doorbreken.’

Foto van Lieke Hartmans, aan het werk nadat zij een opleiding tot ervaringsdeskundige heeft gevolgd

Grootste valkuil: doen wat de rest doet

‘Ik heb geleerd dat je je eigen weg moet vinden. Het is zo makkelijk om gewoon maar te doen wat de rest doet. Dat was mijn grootste valkuil. Want ik ben niet hetzelfde als anderen en dat wil ik ook niet. Vroeger durfde ik niet mezelf te zijn. Ik dacht: ik ben mens, vrouw, heb een bepaalde leeftijd en daar gedraag ik me naar. Nu ben ik meer mezelf en geef ik vaker mijn grenzen aan en wat ik nodig heb.’

 

Herkenning en erkenning voelen

‘Mijn omgeving reageert daar eigenlijk heel positief op. Het helpt wel dat ik veel mensen zoals ik, met een neurodivers brein, om me heen heb verzameld. Het is ook heerlijk om herkenning en erkenning te voelen tijdens de begeleiding van cliënten. Ik leer hen niet alleen iets, zij leren mij ook veel: over mezelf, over autisme en over hoe mensen werken. Daar krijg ik heel veel energie van.’

Wil jij net als Lieke een opleiding volgen en ervaring opdoen met een leerwerktraject?

Let op: de informatie op deze pagina kan verouderd zijn.
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl