Interview

Jumbo in Born is blij met medewerkers uit de Wajong

Jumbo manager Marco Kaumanns neemt Wajongers in dienst

Voor de vestiging van Jumbo in het Limburgse Born is de inclusieve samenleving geen papieren begrip. De supermarkt heeft vier mensen uit Wajong in dienst. ‘Het zijn niet alleen harde werkers, ze verrijken ook het leven van onze klanten en medewerkers’, zegt filiaalmanager Marco Kaumanns.

‘Ik heb lang vrijwilligerswerk gedaan met verstandelijk gehandicapten. Toen ik mijn slagerij in Born had en later een tweede winkel, nam ik dikwijls Wajongers in dienst. Dat pakte altijd goed uit. Bovendien vind ik het mijn taak om mensen met uiteenlopende achtergronden op deze manier met elkaar in contact te brengen. Noem het verbondenheid. Mijn ervaring is dat je elkaars bestaan echt verrijkt.’

 

De samenleving in het klein

‘Nu ik in dezelfde plaats filiaalmanager ben van Jumbo, is het niet anders. Ik wil graag een goede mix hebben in het personeelsbestand. We werken met 124 medewerkers, van wie 40 fulltime. Per week komen zo’n 15.000 mensen klanten bij ons winkelen. We hebben nu vier medewerkers uit de Wajong en die functioneren uitstekend. Natuurlijk, ik neem hen aan, maar de medewerkers moeten er ook een goed gevoel bij hebben. Voor hen zit er extra werk aan vast in de zin van begeleiding. Van geduld hebben, eens iemand apart nemen, een probleem bespreken of even stoom laten afblazen.

Voor mij is de winkel een kleine samenleving, een maatschappelijk-sociaal trefpunt. Daarin wil je diversiteit afgespiegeld zien. Ik wil dat met deze Jumbo graag uitstralen. Dankzij UWV, die helpt met arbeidsbemiddeling en een tegemoetkoming in de loonkosten, lukt dat. Het is prachtig om te zien hoe Wajongers probleemloos meedraaien op de winkelvloer.’

 

Gedreven

‘Bij ons hebben de Wajongers hun eigen afdelingen. Een eigen afdeling geeft hen een gevoel van verantwoordelijkheid. Het is hún plek, waar niemand anders aan mag komen, want dan worden ze onrustig. Als ze om vier uur vertrekken en de volgende ochtend weer komen, willen ze hun afdeling aantreffen zoals ze die hebben achtergelaten.

Juul is een van die werknemers met een Wajong uitkering die drie jaar geleden via UWV bij Jumbo terecht kwam. Zij is verantwoordelijk voor de afdeling zuivel; een verantwoordelijkheid die ze serieus neemt. Ze kreeg anderhalf jaar geleden een ernstig auto-ongeluk en had onder meer een gebroken arm en ellenboog. Een meer gedreven werknemer vind je niet snel. Juul meldde zich al na drie maanden, hoewel ze nog niet helemaal was genezen. Die gedrevenheid is prachtig, je krijgt mooie dingen terug als je vertrouwen in deze groep stelt.

Werken met deze doelgroep vraagt soms een wat andere aanpak. Juul heeft bijvoorbeeld meer bevestiging nodig dan een ander. Ze is vaker onzeker of ze dingen wel goed doet. En vraagt zich soms af of ze wel wordt geaccepteerd door haar collega’s. En: het moet er op haar afdeling altijd piekfijn en geordend uitzien op de manier zoals Juul het wil. Anders wordt ze onrustig. Soms ga ik even met haar zitten en praten we. Ik wil haar nooit het gevoel geven dat ze er alleen voor staat.’

 

Een echte aanwinst

‘Wettelijk gezien moeten bedrijven vanaf 2015 aan een bepaald quotum voldoen van het aantal mensen met een arbeidsbeperking dat zij in dienst hebben. Toch heb ik de stellige indruk dat er nauwelijks enige druk bestaat voor ondernemingen om die harde afspraak in praktijk te brengen. Er is hier nog nooit gecontroleerd. Voor veel bedrijven zouden deze mensen echt een aanwinst zijn. Ondanks hun beperking zijn ze echt harde werkers en verrijken ze het leven van onze medewerkers en klanten.’