Het traject van schoolbank naar vaste baan is er één vol leermomenten. Alinda kan daarover meepraten. Met de nodige hulp en heel veel doorzettingsvermogen wist zij van zichzelf een zelfverzekerde vrouw te maken, met een vast contract op zak! Alinda werkt nu bij de Participatiedesk van a.s.r. en houdt zich onder andere bezig met het telefonisch adviseren van klanten over zorgverzekeringen. In een driedelige interviewserie vertelt ze hoe ze de Wajong verruilde voor haar droombaan bij a.s.r. Makkelijk was het in ieder geval niet.
In 2 jaar veel gegroeid
‘Het zijn er best veel’, lacht Alinda als ze over haar leermomenten van de afgelopen twee jaar vertelt. ‘Op gebied van plannen, communiceren, sollicitatiegesprekken voeren, noem maar op.’ Dat is ook niet verwonderlijk, want haar werkervaring vóór a.s.r. heeft Alinda opgedaan in de zorg, bij ’s Heeren Loo. Daar hielp ze bij dagactiviteitenbegeleiding. ‘Toen ik bij a.s.r. kwam, moest ik veel leren. Maar daardoor ben ik in de afgelopen 2 jaar ook enorm gegroeid’, vertelt ze trots.
‘Je moet jezelf 3 keer zo hard bewijzen als iemand zonder beperking. Ik was daarom altijd vreselijk bang om fouten te maken’
Fouten maken mág
‘Mijn jobcoach en leidinggevende zijn erg belangrijk geweest in dit hele traject’, vervolgt Alinda. ‘Zij laten me voelen dat ik altijd een beroep op ze mag doen en dat ik fouten mag maken.’ Vooral dat laatste was een eyeopener voor Alinda. ‘Als je een beperking hebt, sta je per definitie 1-0 achter. Je moet jezelf 3 keer zo hard bewijzen als iemand zonder beperking. Ik was daarom altijd vreselijk bang om fouten te maken. Dat dit in mijn huidige werk heus wel mag, voelt als een enorme vrijheid.’
Wat is de Patricipatiedesk?
Via de Participatiedesk worden mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die onder de Banenafspraak vallen, maximaal twee jaar ingezet op opdrachten binnen a.s.r. Het mes snijdt hierbij aan twee kanten: a.s.r. krijgt er een fijne, bevlogen collega bij en biedt tegelijk iemand de mogelijkheid om werkervaring op te doen, een vak te leren en werknemersvaardigheden te ontwikkelen. Wie via de Participatiedesk aan de slag gaat, krijgt een eigen jobcoach die bemiddelt en begeleidt en helpt bij eventuele problemen en administratieve zaken. Ook is er een interne begeleider die helpt bij de dagelijkse werkzaamheden. De Participatiedesk gaat bij het zoeken naar een passende baan altijd uit van iemands mogelijkheden en talenten. Een op maat gemaakt trainingsprogramma richt zich op het verder ontwikkelen van deze talenten. Doel is om medewerkers daarna uit te laten stromen op een vaste functie.
Weten wat jouw mogelijkheden tot werk als Wajonger zijn?
Steeds meer verantwoordelijkheden
Omdat Alinda zich continu bleef ontwikkelen in haar werk, kreeg zij ook steeds meer taken en verantwoordelijkheden op haar bordje. ‘Ik heb nu ook een coördinerende rol binnen het team. Op een gegeven moment werd dat allemaal wel veel en raakte ik het overzicht een beetje kwijt. Wat heeft prioriteit, wat moet wanneer? Gelukkig kon ik met dit soort vragen en onzekerheden bij mijn jobcoach en leidinggevende terecht. We bespraken de dingen waar ik mee zat en een week later namen ze nog even contact op om te evalueren of het beter ging.’
Voor het eerst deadlines
Bij de Participatiedesk kreeg Alinda voor het eerst te maken met deadlines in haar werk. ‘Bij de activiteitenbegeleiding had je dit niet. Dat was best even wennen. En ik hoefde eerder anderen ook nooit te motiveren. Dat moet nu soms wel. Mijn voordeel is hierbij wel dat ik ervaringsdeskundige ben. Ik snap hoe mijn collega’s die ik aanstuur zich voelen, omdat ik het herken van hoe ik me ooit zelf voelde.’
Volgens Alinda hoeft je beperking nooit in de weg te staan
Kwestie van doen
Een van de spannendste nieuwe onderdelen van haar werk vond Alinda het voeren van sollicitatiegesprekken. ‘Ik dacht echt: hoe ga ik dit doen? Gelukkig kon ik met mijn vragen bij mijn leidinggevende Paul terecht. En hij liet me enkele sollicitatiegesprekken bijwonen voordat ik zelf ging voeren. Door meerdere voorbeelden te zien, kreeg ik een goed beeld van hoe zo’n gesprek verloopt. Ook heb ik allerlei tips gekregen. Vervolgens was het gewoon een kwestie van doen, en dan vind je er je weg wel in.’
Laat zien wat je kunt!
‘Door het opleidingstraject en de begeleiding de afgelopen tijd ben ik veel zelfverzekerder geworden. Het is ontzettend fijn om te weten dat er mensen zijn op wie je altijd een beroep mag doen. Natuurlijk is het soms zwaar. Maar ik wil iedereen die een beperking heeft en onzeker is over zijn of haar kunnen zeggen: laat zien wat je kunt! Je moet harder voor iets knokken dan veel anderen, maar dóe dat ook. Laat je beperking je niet in de weg staan!’
Benieuwd welke mogelijkheden jij hebt voor het vinden van werk?
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl